VISUALISER.no

BRUKSOMRÅDER FOR VISUALISERING

Bedre selvtillit og trygghet

 

For mange er det ukjente en kilde til frykt og angst. Her kan man bruke positiv visualisering og “lure” hjernen. En ukjent situasjon kan bli kjent. Her har du allerede vært og gjort det bra tidligere. Dermed vil det være mulig å gjenta suksessen og de overspente nervene vil kunne roe seg ned.

 

 

Et verktøy for evaluering av tidligere situasjoner

Visualisering trenger ikke bare benyttes ved fremtidige begivenheter, men kan også være et sterk verktøy for å analysere tidligere situasjoner. Ved å se for seg situasjoner som har inntruffet og tenke over hva man kunne gjort annerledes vil man potensielt prestere bedre neste gang. 

 

Visualisering etter skader

Ved skader for atleter vil visualisering ikke nødvendigvis bidra til en kortere rehabilitering. Men det kan redusere tap av ferdigheter.

 

Idretten stiller unike tekniske krav. Selv om man ikke fysisk kan gå gjennom bevegelsene, kan man mentalt sparke fotballen, svinge golfkøllen eller slå bokseslaget. Når skaden er leget og rehabiliteringen fullført, vil man bruke kortere tid på å gjenvinne tidligere prestasjonsnivå.

 

Visualisering i en hektisk hverdag

En hektisk hverdag og begrenset tid, gjør at mange ikke er i stand til å realisere sine drømmer om å bli bedre innen et felt. Her kan visualisering hjelpe, da teknikken kan anvendes i praksis hvor som helst. Selv om den fysiske delen må utebli, kan man jobbe mentalt med den utvalgte teknikken på toget, i ventekø eller dusjen. 

 

En hektisk hverdag vil også kunne medføre stress og uro i kroppen. Her kan visualisering bidra til avspenning.

Et senket spenningsnivå vil gi mulighet til å hente seg inn igjen og forebygge utbrenthet.